IzyCoffee, ze beloven een “exquisite coffee experience”. In de praktijk? Niet echt.

In september 2018 lanceerde oprichter Bart Buyse IzyCoffee met een vintage koffietruck, geparkeerd onder de brug bij het treinstation van Izegem. Op korte tijd ging het goed en werd er in Izegem een winkel geopend. Op 7 jaar tijd zijn er nu 22 locaties, mede mogelijk gemaakt dankzij crowdfunding.

Over een periode van 1 jaar bezoeken we Izy meerdere keren, verspreid over verschillende locaties. Dit is wat we te weten komen en wat we ervan vinden.

Crowdfunding
In 2019 startten ze hun eerste crowdfunding, waarmee ze €150 000 ophaalden en besloten om uit te breiden naar Tielt en Torhout.

Er zullen nog meerdere crowdfundings volgen met als totale opbrengst 3 miljoen euro.

Interessant businessplan, slechte uitvoering
Het idee achter IzyCoffee is interessant, bijna te mooi om waar te zijn. Wel, dat is het jammer genoeg ook.

Het idee is een specialty coffee-keten: kwalitatieve koffie, gemaakt op een La Marzocco. La Marzocco is de Ferrari van de koffie; de prijs van het specifieke model dat Izy gebruikt (een 2-groeps Linea PB) bedraagt €16.000 bij de Belgische verdeler Limarc, waar ook Izy ze aankoopt.

– Moeilijk uit te voeren
Klinkt mooi, heel erg mooi. Al is het in de praktijk moeilijk uit te voeren. Een eerste probleem is het manuele aandrukken van de koffie. Izy maakt gebruik van handmatige tampers; het is dus heel makkelijk om scheef aan te drukken, zeker tijdens de drukke momenten. Dit zorgt ervoor dat water niet goed door de koffie stroomt, wat dan weer leidt tot zure espresso.

– Slecht opgeleidde barista’s
Nog een factor is de beperkte tot niet aanwezige opleiding. Barista’s zonder ervaring worden opgeleid in Nazareth, waar ook de hoofdzetel van Izy is. Zeg je tijdens je sollicitatie dat je ervaring hebt met koffie, dan krijg je die niet en mag je gelijk aan de slag — dit vertelt een barista die tewerkgesteld is bij Izy.

Barista’s die koffie maken alsof het strafwerk is
Niet altijd, helaas wel te vaak zul je een barista zien die met een lang gezicht en weinig passie je koffie maakt. De “I don’t care”-manier van werken heeft een invloed op de smaak van de koffie. Scheef aangedrukt, slecht opgeschuimde melk, of zelfs gewoon de verkeerde koffie.

Zo gingen we eens naar Izy in Brugge. De barista heeft eerst haar TikTok-filmpje uitgekeken voor ze onze bestelling kwam opnemen. Bij het bestellen ontbreekt de aanwezigheid van een klantenschermpje dat toont wat wordt toegevoegd. Dit is niet nodig wanneer de barista herhaalt wat ze verstond — ook een probleem dat ik ervaarde in Brugge. Ik bestelde hun vaak geadverteerde “Canadian iced coffee”, een frappé met ahornsiroop. De eerste indruk: “Het is paars?” De tweede indruk, een straat verder: “Het smaakt naar cuberdon.” Conclusie: het was hun “Cuberdon iced coffee”.

Dit is misschien niet volledig de fout van de barista; Brugge was druk en luid op dat moment, en het bestelpunt is bij de deur. Ik moet ook toegeven dat ik wel eens te stil of binnensmonds durf te praten. Al herhaal ik wel dat er genoeg manieren zijn om dit soort dingen te vermijden.

Een ander voorbeeld van de “I don’t care”-mentaliteit vindt plaats in Oostende. De barista trekt een lelijk gezicht en zucht onbeleefd luid bij het vragen om twee dirty chai latte’s en een Canadian iced coffee. Na een paar minuutjes mogen we zelf onze bestelling bij de barista gaan afhalen (we zaten buiten en moesten dus met twee om de drie bekers gaan — op die bekers kom ik nog terug).

De eerste indruk deze keer is oké. De chai smaakt naar chai, de canadi… wacht eens even, de chai smaakt naar chai, niet naar koffie. De barista is de espressoshot — waarvoor je een euro extra betaalt — vergeten erin te doen. Wanneer ik naar haar toe ga om dit te melden, zegt ze geen woord, neemt ze een koude espressoshot die al aan de kant stond van bij het binnenkomen, en kapt ze die bij de chai. Hiermee is één chai nu dirty, de andere echter niet. Ik ben dan maar weggewandeld. De Canadian iced coffee smaakt oké, maar de ahornsiroop overheerst iets te veel naar mijn mening, waardoor de koffie niet genoeg te smaken is.

Conclusie (TL;DR)
Ik zou over alles uitgebreid kunnen doorgaan, al past de rest in deze conclusie, die eigenlijk in 1 woord kan: inconsistent.

Voor specialty coffee die te vaak niet goed gemaakt is, is de prijs te hoog. De verkeerde bestelling krijgen of verkeerd gemaakte bestellingen zijn een probleem. Barista’s lopen er te vaak boos of ongelukkig bij — dit is het grootste probleem, en het is er een die ik tot nu toe nog nooit had bij WAY Coffee in Gent (waar ze trouwens ook herhalen wat je zegt bij het bestellen). Al is de glimlach geforceerd, het maakt de ervaring van de klant tien keer beter.

Nog korter samengevat: als je gegarandeerd goeie koffie wil, is Izy niet the place to be. Die onzekerheid over of het een goeie koffie zal zijn, is niet aangenaam.